Årsplan og temaplan

Barnehagens temaplan i perioden 2023-2025 heter «Bygge bro».  Temaplanen er bygget på Asker kommune sin standard med samme navn. I samarbeid med Asker kommune skal vi i årene som kommer jobbe for å skape sammenheng, kontinuitet og trygghet i barnas oppvekstmiljø.

Årsplan 2023-2025

Asker kommune har valgt lek, språk og natur som kjerneområder for barns utvikling og læring. Disse kjerneområdene skal følge barna i kommunen gjennom årene i både barnehage og skole. Barna skal møte et miljø hvor trygg tilknytning og tette relasjoner etableres. I vårt arbeid med å «Bygge bro» skal barn oppleve seg trygge, kompetente og utvikle mestringstro.

På Hanevold ønsker vi at kjerneområdene lek, språk og natur skal kobles sammen med vårt liv på gården. Barna skal dyrke mat i gårdshagen og lære om bærekraftig utvikling. De skal erfare mestring og glede med hverandre og med dyrene på gården. Barna skal få medvirke i egen hverdag og oppleve at de har en betydningsfull plass i fellesskapet.

Barna skal oppleve å bli sett, hørt og forstått for den de er og ikke hva de gjør. Gjennom trygghet, kjærlighet og forutsigbarhet skal barns kompetanse og mestringsfølelse heves og et godt selvbilde utvikles. Vi jobber for at barna skal ta vare på og inkludere hverandre.

Barna skal synliggjøres i gode situasjoner hvor de opplever noe positivt og lykkes, og trygges med forståelse i situasjoner som er vanskelige og konfliktfylte. Vi skal sikre høy kvalitet i rutiner og hverdagssituasjoner.

Barnehagen skal jobbe tverrfaglig og trekke inn alle rammeplanens fagområder i sitt temaarbeid gjennom året. Vi skal løfte frem relevant litteratur og bruke bøker og sang aktivt i temaarbeidet. Temaarbeidet knyttes opp mot barnehagens verdier; trygghet, samspill, nysgjerrighet, mestring og robust.

Vi vil bruke dyrene aktivt i samhandling med barna for å fremme trivsel, læring, mestring, helse og livskvalitet.

Barns fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing. Barna skal få prøvd ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap (Rammeplan for barnehager, 2017, s. 11).