Barnas verneombud

PBL (Private Barnehagers Landsforbund) har som mål at alle landets barnehager skal ha et barnas verneombud – en ansatt som har ekstra kompetanse på å se sårbare barn i barnehagen. Vi er med som pilotbarnehage i et prosjektet rundt dette.

Barnas verneombud er et nasjonalt tverrfaglig kunnskapsløft i barnehagene. En satsing som skal heve kompetansen til landets barnehageansatte for å kunne forebygge, varsle og bidra til å hjelpe de minste og mest sårbare i samfunnet innenfor følgende tre områder:

• Vold og overgrep
• Barnehagemiljø, mobbing og krenkelser
• Barn med behov for spesiell tilrettelegging

Barnas verneombud er hos oss et team, der en pedagog og daglig leder har deltatt på modulen knyttet til vold og overgrep, mens en annen pedagog og daglig leder deltar på modulen knyttet til barnehagemiljø, mobbing og krenkelser. Modul tre gjennomføres i 2023.

Barnas verneombud får ekstra kompetanse om sårbare barn. Barnas verneombud skal være ressurspersoner i barnehagen for barna, kolleger, daglig leder og foreldrene. Gjennom Barnas verneombud jobber vi systematisk med kompetansedeling i personalet knyttet til området livsmestring og helse i rammeplanen.