Ut på tur

I Hanevold Barnegård er vi stort sett ute, i all slags vær. Barna lærer seg å kle seg etter været og utforske, mestre og og oppleve alle årstider. Vi har sett og erfart at naturen er den viktigste læringsarena barna har.

Lek i naturen gir barna naturopplevelser, kreativitet, kroppsbeherskelse og sanseinntrykk. Undersøkelser viser at barn som har mulighet til lek i variert utemiljø får bedre koordinasjon, bedre balanse og bedre orienteringsevne. Barna blir også mer kreative og flinkere til å samarbeide.

Vi er så heldige å ha naturen rundt oss på alle kanter! Vi er også på tur i nærområdet til spennende steder som: Pil og bue-skogen og Bjørneskogen.

I tillegg har vi vår egen skog 10 min. fra barnehagen med en tre lavvo hvor vi kan fyre på ovnen, spise og ta en liten hvil om vi ønsker det. Vi har faste dager i lavvoen og tilbringer ofte hele dagen her.

Vi ønsker at barna skal bli glad i å være ute i skog og mark, og at de skal lære seg å ta vare på naturen.